skip to Main Content
Met Drahtseil Naar Mittertaler Scharte
Aan De Kabel Naar Mittertaler Scharte
Dagwandeling Vanaf De Dortmunder Hütte Op De Kaart
Prachtige Wandeling, Dicht Langs De AcherkogelZicht Op Oetz Vanaf Mittertaler ScharteMet Drahtseil Naar Mittertaler ScharteAan De Kabel Naar Mittertaler ScharteDagwandeling Vanaf De Dortmunder Hütte Op De Kaart
Bericht Series: Stubaier Höhenweg

Een laatste dag is meestal niet leuk omdat er afscheid genomen moet worden. Er was maar één manier waarop we dat afscheid konden verlichten, ‘zorgen’ dat we een geweldige wandeldag zouden hebben. Bezweet en voldaan trokken we eind van de middag onze bergschoenen uit.

Vandaag is de toegift op onze vakantie, met een dagtocht vanaf de Dortmunder Hütte. Met wat wikken en wegen hebben we gisterenavond een mooie ronde uitgestippeld waarbij we ook de Neue Bielefelder Hütte aandoen. Wat we bij de auto achter kunnen laten halen we uit onze tas, waardoor we wat lichter bepakt aan de wandeling beginnen. Niet verkeerd, want het is de warmste dag van de vakantie en dan tellen alle grammen op de rug. Via de Knappenweg en de Th.-Streichweg gaan we naar de Mitteltaler Scharte. Het begint in een bosachtig gebied waar we al snel uit zijn. De temperatuur loopt op en het is voor het eerst een beetje drukkend deze vakantie. Ondanks dat lopen we redelijk relaxed en maken we wat gezellige wandelfoto’s.

Laatste klim: Mitteltaler Scharte

Als we een idee hebben waar de scharte op ons wacht, nemen we in een steenvallei even rust voor onze lunch. In het hele dal hebben we drie andere wandelaars gezien, voor de rest is het stil op wat schapen na. We genieten, maar weten ook dat er nog een afscheid wacht van de de ‘fixed ropes’. De Mitteltaler Scharte is zo nu en dan stijl maar vanaf onze kant goed te belopen. De hele vakantie hebben we nauwelijks een foto kunnen maken als we aan de seilen omhoog gaan. Vandaag nemen we ook daar de tijd voor, al blijkt dat niet altijd even gemakkelijk te zijn. Staan is zo nu en dan lastig en m’n camera ‘kust’ de rotswand regelmatig. Na een paar mooie plaatjes is het genoeg, camera in de tas en volle concentratie op de klim naar boven. Als we eenmaal boven staan genieten we van een prachtig uitzicht op Oetz.

Een warme aftocht

Omdat we niet heel hoog zitten, ruim 2600 meter, en de wind bijzonder stil is, lopen we ons al snel in het zweet, de afdaling zorgt voor de nodige druppeltjes. Een aantal lastige stukjes, met en zonder drahtseilen vereist de nodige trittsicherheit. Er ligt bijzonder veel geröll en in combinatie met de steilte is stijgen makkelijker als dalen hier. Als we onze voeten weer voor elkaar kunnen zetten zonder er naar te kijken, neemt ook het aantal wandelaars weer toe. Soms puffend op sandaaltjes met een tas over één schouder, we schudden af en toe ons hoofd. Als we de Bielefelder Hütte naderen zien we de oorzaak, er komt hier een Sommerbahn naar boven. Met alle dagjesmensen genieten we van het terras van de hut en ja dit afscheid verdient nog één keer Apfelstrudel, heerlijk.

Het laatste stuk van de wandeling is nog lang en warm. We lopen de Knappenweg, net op de rand van de boomgrens, waardoor het landschap spannend en afwisselend blijft. Het pad blijft redelijk op hoogte het is met name de lengte en de twee achterliggende weken die het voor ons pittig maken. Onze kleding zegt genoeg, meer droog dan nat, maar dit is wat we wilden. Een lel van een wandeling en in het zweet de bergen uit.

Het laatste stuk langs het stuwmeer slaan de gesprekken om. Ineens hoeven we het niet meer te hebben over onze volgende hut en waar die ligt. Waar we de volgende dag zullen lopen is ook geen vraag meer… We evalueren. Met z’n drieën, twee weken in de alpen, één eindoordeel: definitely great.