skip to Main Content
De Bremer Hutte Bij Avondlicht
Zonsondergang Gezien Vanaf De Bremer Hutte
Derde Wandeldag Ingetekend Op De Kaart
Gschnitz, In De Ochtend Bedekt Door WolkenAvondlicht Valt Op Simmingjochl, Vanaf De Bremer HutteDe Bremer Hutte Bij AvondlichtZonsondergang Gezien Vanaf De Bremer HutteDerde Wandeldag Ingetekend Op De Kaart
Bericht Series: Stubaier Höhenweg

Enigszins hersteld van de afdaling beginnen we opnieuw aan onze wandeling naar de Bremer Hütte. Vol goede moed en met een vast vertrouwen dat we het vandaag wel gewoon gaan halen. We hebben immers de hele dag voor de 1000 meter stijgen die op ons wachten.

Na een heerlijke nacht zijn we benieuwd wat onze gastvrouw van Söldn’hof voor ons in petto heeft als ontbijt. In een typisch en authentiek Oostenrijks kamertje wachten we op ons eten. We stellen vast dat horren hier nog niet ingevoerd zijn, omdat de vliegen duidelijk in de meerderheid zijn. Iets langzamer als in een berghut wordt ons ontbijt verzorgd en we mogen zelfs een aantal scheiben Brot meenemen voor onderweg. We popelen om te starten en na enkele hoognodige rek- en strekoefeningen starten we onze wandeling. In een wolkig landschap beginnen we om 7.35 uur aan de gemakkelijke wandeling naar Laponesalm. Over een weg lopen we naar het einde van het dal en stijgen we toch al lekker 200 meter.

Na Laponesalm gaat het al snel het bos in, omhoog. Een schitterend pad, waar wij ons geregeld verbazen over de manier waarop bomen op de helling stand weten te houden. Gezien de prachtige paddenstoelen is het hier, als er geen sneeuw ligt, het verdere jaar zo’n beetje herfst. Als we de boomgrens naderen breekt het wolkendek wat meer open en krijgen we steeds meer zicht op het verdere verloop van de wandeling. Als ook de zon zo nu en dan doorbreekt genieten we helemaal. De wandeling voert ons langs een mooie waterval en een vallei met stroompjes die van alle kanten komen. Na wat oriëntatie op de kaart hebben we een vermoeden waar de hut ergens ligt en pauzeren we even. Het lijkt niet echt heftig te worden vandaag, maar wel merken we dat we in Nederland nooit omhoog lopen en al helemaal niet met zo’n zware pukkel op je rug.

Welkom in het hooggebergte

Na de vallei komen we steeds meer in het hooggebergte, zo laat ook de DAV ons nog even weten. Alpine Erfahrung, Trittsicherheit und Schwindelfreiheit erforderlich, zo laat een bordje weten. Later in de vakantie memoreren we nog geregeld aan het bordje. Ons pad voert de laatste 400 meter omhoog over grote rotsen en wandelen wordt meer en meer klauteren. De wind jaagt er zo nu en dan tussendoor en maakt het koud, onze buffs doen goede dienst. Het zien van de hut laat lang op zich wachten, maar als we dan opnieuw een paar rotsblokken passeren ligt de hut pal voor onze neus. Een prachtige hut, omringd door bergen, afgesloten van de buitenwereld, in een steenvallei. Een berghut zoals die hoort te zijn, eenvoudig, stoer en op een perfecte locatie. We melden ons om 13.30 uur aan.

Zoals op meerdere dagen gaat het halverwege de middag regenen en ook weer onweren. We zijn blij dat we de hut vroeg bereikt hebben, zeker als we horen hoe anderen, opgejaagd door het onweer, drijfnat aankomen. Tijdens het eten breekt opeens de avondzon door en ontstaat er een schitterend wolkenspel. Gelukkig is mijn bord al leeg, en al snel sta ik dan ook gewapend met de camera buiten. Het ene moment volledig in de mist en vijf minuten later een haast eindeloos vergezicht over het dal waar we vandaan kwamen, zo wisselt het zich af tot het licht is verdwenen. Ik ben blij met de extra kilo’s fotospullen die ik meedraag en probeer het schouwspel vast te leggen. (Tip: Als je op de foto’s klikt, kun je ze groter bekijken.)

In de gaststube bereiden we ons nog wat voor op de volgende dag. Vol verwachting volgt de vinger de route op de kaart. Verschillende passages met ‘Dratseilen’ of ‘fixed ropes’ en waarschijnlijk mooie vergezichten. We hopen op een goede nachtrust en helder weer.