skip to Main Content
Vanaf Simmingjöchl Is De Nuernberger Hütte Ver
Blik Op Aperer Feuerstein Vanaf Simmingjöchl
Blik Op De Bremer Hütte Vanaf Simmingjochl
Etappe Van De Stubaier Hohenweg Op De Kaart.
Vanaf Simmingjöchl Is De Nuernberger Hütte VerBlik Op Aperer Feuerstein Vanaf SimmingjöchlBlik Op De Bremer Hütte Vanaf SimmingjochlEtappe Van De Stubaier Hohenweg Op De Kaart.
Bericht Series: Stubaier Höhenweg

Als eerste wandelaars beginnen we de dag met de uitdagende wandeling op weg naar de Nuernberger Hütte. Op papier gemakkelijk, maar in praktijk pittig door kou, wind en een tekort aan nachtrust.

Onze hoop op weer een goede nachtrust, was dit keer ijdel. Het is onderdeel van een huttentocht met anderen een kamer te delen of op het ‘matrazenlager’ matrasje aan matrasje te liggen. Als iemand ‘s nachts dan graag door geluid te maken laat weten adem te halen, tja, dan kost dat wat nachtrust. Een beetje brak zaten we aan het ontbijt en keken we naar een overwegend bewolkte hemel. Wat gaat het weer doen?

We starten om 7.12 uur als eersten aan de wandeling, op weg naar Simmingjöchl waar nog een oud tolhuisje staat. De wandeling is goed te doen en wordt het laatste stuk echt leuk. Het gaat vrij verticaal, tussen grote blokken door. De staalkabel die hier als hulp is bevestigd is absoluut welkom en maakt dat we plezier hebben in deze klim. Onze klimhandschoenen zijn onmisbaar, onze handen blijven zo warm en we houden grip op de ijskoude kabel. Tijdens de klim worden we nog even opgeschrikt door een klap onweer. De lucht dreigt ook behoorlijk, maar het blijft verder rustig en droog. Als we boven op Simmingjöchl staan, op een hoogte van 2754 meter, genieten we. Aan de ene kant kijken we terug naar de Bremer Hütte, aan de andere kant zien we als een stipje de Nuernberger Hütte liggen. Onze kleding hebben we wel nodig. De lange broek, windstopper, muts en handschoenen beschermen ons een beetje tegen de kou, maar we besluiten na het maken van wat foto’s, snel aan de afdaling te beginnen. De donkere wolken blijven komen en het is niet de plek om in slecht weer terecht te komen. Om 9.00 uur beginnen we dan ook aan een lange afdaling.

Dalen aan een draad.

Nadat we met een staalkabel boven kwamen, wachten er nog de nodige passages met staalkabels die ons weer beneden brengen. Het vereist de nodige oefening om bepakt en bezakt vlotjes aan een kabel af te dalen. De Leki’s zitten al snel in de weg en om te zien waar je je voeten dalend neerzet is niet altijd even makkelijk. Zo nu en dan is het prettig dat we met z’n drieën zijn en elkaar soms letterlijk tot een hand en een voet kunnen zijn.

Tussen verschillende technische stukken komen we ook door ‘het paradijs’, een prachtige delta die in een kom ligt. Van bovenaf is deze niet te zien, en van onderaf al helemaal niet natuurlijk. Het is een schitterende delta waar gras en water zich afwisselen. Door de harde en koude wind maken we weinig stops en blijft de camera de hele wandeling in de tas. Als we echt even wat moeten eten, pauzeren we kort, zitten kan nauwelijks bij elkaar en onze kraag staat omhoog.

Het laatste stukje van de wandeling gaat, aan de kabel, weer omhoog. Niet moeilijk, maar het is toch weer zo’n 100 meter. Als we om 13.00 uur aankomen Genieten we even van wat zon, maar wel met de jas aan. Nadat we ons aanmelden blijkt dat we een heerlijke 4-persoons kamer hebben voor ons drieën. Met zelfs een wastafel met water wat net niet koud meer is, lijkt dit luxe. Alleen de wind die door de kieren binnenkomt herinnert ons aan waar we echt zitten, nog altijd op 2279 meter hoogte.

Het eten in de hutten is over het algemeen van hoge kwaliteit en we veroorloven ons iets van ‘de kleine kaart’. Heerlijk om in een warme hut weer na te genieten van wandeling met prachtige uitzichten en het nodige spektakel. Tevreden tekenen we de afgelegde afstand in op de kaarten, beoordelen de huttenstempel -en die is mooi- en blikken alweer vooruit naar de volgende wandeldag.